Merklogo’s gebruiken in print

Merklogo’s gebruiken in print
juli 29, 2022 Frederik

Eén van de belangrijkste dingen waarmee je rekening moet houden bij het ontwerpen van jouw afdrukken, is het gebruik van jouw merklogo’s. Branding is belangrijk, maar niet altijd belangrijker dan waarop het is gedrukt, daarom moet je op zorgvuldige wijze logo’s toevoegen. 

Erkenning is één van de belangrijkste onderdelen van een logo en daarom is het noodzakelijk om een ​​kwaliteitsontwerp te hebben als het gaat om het printen van posters en logoplaatjes. Afhankelijk van het formaat van het geprinte item, zijn er verschillende aspecten waarmee je rekening moet houden om een ​​logo optimaal te gebruiken. 

Locatie is de sleutel 

Er moet zorgvuldig worden overwogen waar een logo moet worden geplaatst. De algemene regel is om de omgekeerde piramide-methode te volgen om de belangrijkste informatie bovenaan te plaatsen. De meest effectieve logopositie hangt echter af van de grootte en hoogte. 

Logo’s die ergens op ooghoogte op afdrukken worden geplaatst, zorgen ervoor dat meer lezers het merk snel kunnen identificeren. Net als nummerplaatjes bij huizen dient het goed zichtbaar te zijn. Tenzij je er de aandacht op vestigt, is de onderkant het minst waardevolle gedeelte, omdat mensen de neiging hebben om het materiaal dat daar is afgedrukt over het hoofd te zien. 

Bovendien is de linkerkant van een afdruk waardevoller dan zowel de midden- als de rechterkant. Net als bij het lezen van een boek, bleek uit een onderzoek dat de meeste mensen van nature eerst naar links kijken en een F-vormig patroon volgen wanneer ze een webpagina lezen of een poster bekijken. 

Houd je aan een strikt kleurenschema 

Logo’s moeten op afstand duidelijk en gemakkelijk te lezen zijn, dus een reeks kleuren en fijne details moeten worden vermeden. Probeer hetzelfde kleurenschema te gebruiken als het ontwerp zelf. De krachtigste merken ter wereld houden vast aan een eenvoudig palet van minder dan 3 hoofdkleuren. 

Als je een opvallende gekleurde achtergrond gebruikt, maak het logo dan semi-transparant. Dit is een subtiele manier om reclame te maken voor het merk zonder te concurreren om aandacht. 

Als alternatief zou een logo met een gestileerde witte achtergrond of rand niet veel moeten worden gewijzigd, op voorwaarde dat de tekst en afbeelding groot genoeg zijn om gemakkelijk te kunnen worden gelezen. 

Gebruik afbeeldingen van hoge kwaliteit 

Zorg ervoor dat de afbeeldingen van jouw logo die aan jouw drukkerij worden verstrekt, de juiste maat hebben voor jouw afdruk. Als de resolutie te laag is, kan jouw logo korrelig worden en dit weerspiegelt mogelijk niet de daadwerkelijke aandacht van jouw merk voor detail. 

Gebruik geen afbeelding met een resolutie van minder dan 100 pixels om ervoor te zorgen dat jouw logo’s de duidelijkste afdruk hebben. 

Het is ook belangrijk dat verkleinde logo’s hun oorspronkelijke uiterlijk behouden. Pak geen afbeeldingen van de startpagina van het bedrijf en rek ze uit zodat ze gemakkelijk een lege ruimte vullen. Als je dit doet, kan het logo zijn oorspronkelijke vorm verliezen en er uitgerekt of korrelig uitzien.