SEO: zelf doen of uitbesteden?

SEO: zelf doen of uitbesteden?
februari 20, 2023 Frederik
SEO uitbesteden of zelf doen

 

Nederlanders kopen veel online en dat aantal blijft maar stijgen. Een groot deel van de bedrijven is daarom ook online te vinden. Althans, ze hebben een website. Maar, of ze te vinden zijn voor een groot deel afhankelijk van het spel dat Search Engine Optimization (SEO) heet. Het gaat hierbij om de positie die je inneemt op de zoekmachines. Daarbij geldt: hoe hoger, hoe beter. Het SEO-spel is echter technisch ingewikkeld en aan veel aan verandering onderhevig. Daarom rijst bij veel onderneming de vraag: doen we het zelf of besteden we het uit? In dit blog bespreken we de voors en tegens van beide opties.

 

Wat als je SEO zelf doet?

Als je besluit om zelf met SEO aan de slag te gaan, dan kun je dit op verschillende manieren aanpakken. Er zijn talloze boeken, blogs en online cursussen te vinden over de kunst van zoekmachineoptimalisatie. Daarnaast zijn er verschillende tools beschikbaar die je kunnen helpen bij het optimaliseren van je website, zoals Google Analytics en de Google Search Console.

Het grote voordeel van zelf doen is dat het je geen geld kost. Daar tegenover staat wel dat er tijd en energie in gaat zitten. Ook heb je als eigenaar van de website als het goed is de meeste kennis over de inhoud en structuur van de site, wat je kan helpen bij het optimaliseren ervan. Je kan zelf makkelijk bepalen welke aspecten van SEO je belangrijk vindt en daar de focus op leggen.

Er zijn echter ook nadelen verbonden aan het zelf doen van SEO. Ten eerste vergt het veel tijd en inzet om de benodigde kennis op te doen en toe te passen. Daarnaast kan het lastig zijn om op de hoogte te blijven, door de constant veranderende algoritmes en updates van zoekmachines. Ook loop je het risico dat je fouten die een negatief effect hebben op de ranking van je website. Als je niet bij blijft, blijken fouten snel gemaakt te zijn.

 

Uitbesteden

Als je geen tijd, kennis of technische know-how hebt om zelf met SEO aan de slag te gaan, dan kun je dit ook uitbesteden aan een specialist of SEO bedrijf. Dit kan verschillende voordelen hebben. Zo beschikt een SEO-specialist over de benodigde kennis en ervaring om je website zo goed mogelijk te optimaliseren voor zoekmachines. Ook kunnen zij snel inspelen op veranderingen in algoritmes en zo ervoor zorgen dat jouw website hoog blijft scoren in de zoekresultaten. Ten slotte kun je als eigenaar van de website je richten op andere aspecten van je bedrijf, terwijl het SEO-bureau zich bezighoudt met de online vindbaarheid ervan.

Je doet er goed aan om de specialist kennis te geven van je diensten en doelen voor je bedrijf. Zo kunnen ze namelijk betere, strategische afwegingen maken. Korte lijnen zijn hiervoor fijn. Kies bijvoorbeeld voor een contentbureau in Utrecht, wanneer je bedrijf zich ook in de omgeving van deze stad vestigt. Zo is de drempel lager om meetings in te plannen over de opzet en voortgang van de strategie.

Natuurlijk zijn er ook nadelen verbonden aan het uitbesteden van SEO. Zo brengt het kosten met zich mee. Daarnaast moet je goed opletten welk bureau je kiest, omdat er ook bureaus zijn die onethische technieken gebruiken om snel resultaat te boeken, wat uiteindelijk juist een negatief effect kan hebben op de ranking van je website.

 

Het oordeel

Of je SEO zelf moet doen of moet uitbesteden, hangt af van verschillende factoren, zoals je kennis, tijd en budget. Het belangrijkste is dat je je bewust bent van de voor- en nadelen van beide opties en een weloverwogen keuze maakt. Let wel op: SEO is een spel van de lange adem. Verwacht niet dat je binnen een week bovenaan staat. Denk eerder aan maanden of in sommige gevallen zelfs véél langer. Zelfs voor specialisten.