Bedrijf verkopen: wanneer is het beste moment

Bedrijf verkopen: wanneer is het beste moment
augustus 26, 2021 Frederik
bedrijf verkopen wanneer

Wat is de juiste timing om je bedrijf te verkopen?

Échte ondernemers zullen vast de gedachten wel eens hebben gehad: “mijn bedrijf verkopen, wanneer is het beste moment?” Het makkelijke antwoord: Wanneer het vuur van binnen begint de doven en het volledige toewijden steeds moeilijker wordt.  Het échte antwoord ligt echt een stuk anders. Op de vraag ‘wanneer mijn bedrijf verkopen?’ bestaat namelijk geen pasklaar antwoord.

Dit vanwege het feit dat elk bedrijf met een unieke reeks uitdagingen wordt geconfronteerd en de persoonlijke omstandigheden voor elke bedrijfseigenaar verschillen. Voor sommigen is de beslissing om te verkopen gebaseerd op de financiën, voor anderen kan het een veel persoonlijkere wens zijn die hen drijft.

In dit blog belichten we 5 situaties waarin het volgens ons een juist moment is om je bedrijf te verkopen. Na het lezen van dit blog hopen wij dat je een goede inschatting kan maken, wat voor jouw situatie van toepassing is.

Uitkeren van de investering

De financiën zijn belangrijk; voor de meesten is de wens om geld te verdienen juist de reden dat ze hun bedrijf hebben opgericht. Als je de waarde van de investering wilt realiseren, kan de verkoop van het bedrijf een grote som geld vrijmaken die je kunt herbestemmen om aan je behoeften te voldoen. Met dit in gedachten is het verstandig om je bedrijf te verkopen wanneer het goed loopt, als je er de beste prijs voor wilt krijgen; een winstgevend bedrijf is meer gewild in de ogen van potentiële kopers.

Als je bedrijf momenteel een aanzienlijk marktaandeel heeft, zullen concurrenten in de sector waarschijnlijk belangstelling tonen om hun marktaandeel en hun aanwezigheid in de sector te vergroten. Het belang van de financiële winst die uit de verkoop voortvloeit, zal voor elke bedrijfseigenaar verschillend zijn, aangezien deze het gevolg kan zijn van persoonlijke omstandigheden of van de financiering van alternatieve zakelijke belangen.

Een bedrijf met dalende winsten is waarschijnlijk niet zo gewild, en degenen die dit soort bedrijven willen kopen, zullen hard willen onderhandelen over de prijs. Als je de risicobereidheid en de ervaring hebt om je bedrijf naar een sterkere financiële positie te brengen voordat je het te koop aanbiedt, kan dit resulteren in een aanzienlijk hogere verkoopprijs en een betere toekomst voor je bedrijf in de handen van een nieuwe eigenaar.  Door je inspanningen bij te dragen aan het beheer van het herstel van het bedrijf en het bereiken van een sterkere financiële positie, zal dit waarschijnlijk de reputatie en de financiële waarde van het bedrijf versterken.

Verandering van eigenaar

Hoeveel je ook van je bedrijf houdt, er komt vaak een moment dat je een stapje terug moet doen en goed moet beoordelen wat je nog aan het bedrijf kunt bijdragen. Veel bedrijfseigenaren die hun bedrijf vanuit het niets hebben opgebouwd, kunnen merken dat naarmate hun bedrijf groeit, hun persoonlijke vaardigheden niet langer vereist zijn in de rol van eigenaar.

Je beschikt bijvoorbeeld over uitzonderlijke verkoopvaardigheden die de ruggengraat vormden waarop het bedrijf is gegroeid. Tegenwoordig beschik je echter over een uitstekend verkoopteam en moet je je bezighouden met complexe financiële beslissingen en HR-kwesties. In dat geval is het misschien tijd om een beloning te krijgen voor al je harde werk en de teugels over te dragen aan iemand die over de nodige vaardigheden beschikt om het bedrijf door de volgende levensfase te loodsen.

Verlies van interesse

Dit is een situatie waarin veel bedrijfseigenaren zich bevinden. Na jaren en jaren hard werken om een bedrijf op te bouwen, vinden ze gewoon dat het runnen van het bedrijf van dag tot dag niet meer aantrekkelijk is. Dit is een potentieel gevaarlijke situatie, want zodra je je passie voor het bedrijf hebt verloren, zal je minder tijd en moeite besteden aan het overkomen van uitdagingen, het zoeken naar nieuwe mogelijkheden en het controleren van de details die nodig zijn om de financiën op orde te houden.

In deze situatie is het voor bedrijfseigenaars van vitaal belang over het nodige zelfbewustzijn te beschikken om deze tekenen te herkennen voordat de problemen echt beginnen, en het bedrijf te verkopen voordat de winst begint te dalen en het bedrijf niet langer zo aantrekkelijk is voor potentiële kopers.

Pensioen en opvolgingsplanning

Er zijn ook andere dan financiële redenen waarom het bedrijf verkopen een overweging wordt. Bijvoorbeeld een aanstaand pensioen. Helaas zien we dat tegenwoordig de opvolging niet altijd binnen de familie plaatsvindt. De jongere generatie volgt liever zijn/haar eigen pad.

Maar niet alleen pensioen kan een reden zijn. Ook andere levensgebeurtenissen zoals echtscheiding of het overlijden van een zakenpartner kunnen je ertoe dwingen. En wat te denken van persoonlijke redenen, zoals stress en het feit dat de dagelijkse leiding van het bedrijf je teveel wordt. Als dit is waar je je bevindt, dan is de timing meer een kwestie van verkopen op een moment dat het beste voor jou en je huidige situatie is, dan dat er een financiële overweging aan ten grondslag ligt.

Andere zakelijke belangen: ’the right time to leave’

Het kan natuurlijk ook zijn dat een externe partij bij je aanklopt om jouw bedrijf te acquireren. Dit kan een grotere partij zijn, maar ook een concurrerende firma die meerwaarde ziet in jouw bedrijf en bedrijfsvoering. Een groot compliment natuurlijk. Maar wat is het moeilijk….. Het idee om het bedrijf dat je zo hard hebt opgebouwd los te laten, voelt misschien als een bittere pil om te slikken, maar het laten gaan naar iemand die de middelen heeft om te investeren om het echt te laten groeien, is eigenlijk het beste voor het bedrijf op de lange termijn.

Wees rationeel en denk goed na over wat écht goed is voor jou, maar ook voor je bedrijf. Aan het eind van de rit, wil je natuurlijk het liefst dat jouw bedrijf nog heel lang succesvol is!