Hoe optimaliseer je jouw LinkedIn-profiel?

Hoe optimaliseer je jouw LinkedIn-profiel?
september 21, 2022 Admin

Het is vaak hét visitekaartje voor recruiters of potentiële werkgevers: je LinkedIn-profiel. Het is dan ook belangrijk dat je profiel zo professioneel mogelijk eruitziet. Je wilt namelijk dat potentiële werkgevers of recruiters jou geschikt vinden voor een bedrijf. Maar hoe zorg je dat jouw LinkedIn-profiel er goed en professioneel uitziet? We vertellen je graag meer.

Profielfoto, headline en samenvatting

Je profielfoto is vaak het eerste wat iemand ziet op je profiel. Daarom is het belangrijk dat je een goede en professionele profielfoto hebt. Je kunt een professionele profielfoto laten maken bij een fotograaf, zoals LINK Fotografie. Zo heb je een profielfoto die echt opvalt, maar wel professionaliteit toevoegt aan jouw profiel. Daarnaast heb je een headline en samenvatting die je kunt invullen voor je profiel. Deze headline is de zin die onder je naam verschijnt en is vaak het tweede wat mensen opvalt. Deze moet dus iemand triggeren om jouw profiel verder te bekijken. Bedenk daarom goed waar jij op gevonden wilt worden. Je samenvatting is ook een belangrijke eerste indruk van jouw profiel en van jou als professional. Houd deze beknopt en zo concreet mogelijk.

Vermeld alle relevante informatie

Het is belangrijk dat je zoveel mogelijk informatie vermeld op je profiel, zolang het relevant is. Denk aan vorige werkgevers, maar ook alle opleidingen die je hebt gevolgd. Ook bijbaantjes kunnen relevante informatie geven voor een recruiter. Daarnaast is het belangrijk dat je jouw specialismen vernoemd. Bijvoorbeeld door een opsomming met bullet points. Vraag ook vorige werkgevers, (ex-)collega’s en andere relevante personen om aanbevelingen en referenties. Deze kunnen namelijk de aantrekkelijkheid van jouw profiel ook zeker vergroten.

Houd je profiel up-to-date

Zorg dat je profiel altijd is bijgewerkt en up-to-date is voor jouw huidige werksituatie. Dit heeft twee goede redenen. Ten eerste zien al je connecties de verandering in je profiel wanneer je jouw profiel een update geeft. Zij kunnen dan reageren, waardoor je profiel ook bij andere personen voorbijkomt. Ten tweede is een up-to-date profiel aantrekkelijker dan een profiel waar al een jaar niets aan is veranderd. Updaten dus!

Blijf actief

Regelmatig posten, bijvoorbeeld een à twee keer per week, is ook belangrijk. Je kunt bijvoorbeeld artikelen of nieuwsberichten delen, die relevant zijn voor de branche waarin jouw interesse ligt. Wil je helemaal goed scoren? Schrijf dan een originele bijdrage, zodat je ook nog jouw expertise laat zien en traffic genereert naar jouw LinkedIn-profiel. Hulp nodig bij je social media? Social media uitbesteden is altijd een optie.